Наталя Косницька - співзасновниця курсу “Різні можливості — рівні права. Тренінг для вчителів початкової школи НУШ з інклюзивною складовою”.

Пройшов перший навчальний модуль для вчителів молодших класів і асистентів. Ми вирішили поговорити зі співзасновницею курсу, Наталією Косницькою і дізнатись про ідею запуску навчання, проблеми інклюзивної освіти в Україні та мотивацію вчителів. "Сама ідея проєкту "Різні можливості — рівні права", тобто тренінгів для вчителів початкової освіти та асистентів, виникла тоді, коли ми зрозуміли, що не вистачає саме складової: спеціальна освіта, яка б могла їм давати можливість розуміння як діти з тою чи іншою мірою ментального ураження розуміють цей світ, можуть сприймати навчальний матеріал.Якщо ми говоримо про освіту - спеціальну або інклюзивну, то тут не йде мова про те, яка освіта краща, а яка освіта гірша. Вони обидві мають право на існування не виключаючи одна іншу. Тут вибір за батьками. І кожна дитина має свої особливості до тої чи іншої освіти, навчання в тому чи іншому напрямку. Але величезний плюс спеціальної освіти полягає в тому, що в ній знаходяться фахівці, які розуміють, як ці діти з ментальними порушеннями сприймають навчальний матеріал. Величезний недолік інклюзивної освіти полягає в тому, що фактично, вчителі не розуміють як діти з тою чи іншою нозологією розуміють той, чи інший навчальний матеріал. Їм потрібно адаптувати загальну освітню програму. А як? Не вистачає знань. Саме в цьому полягає проблема.Проблема підготовки вчителів загальної освіти, професійної, полягає в тому, що саме у вищих навчальних закладах немає такого напрямку як "спеціальна освіта" курсом для всіх вчителів (всі кафедри, які навчають майбутніх вчителів для ЗОШ). Це є тільки у певних вузах, де випускають майбутніх корекційних педагогів. Але ж ми говоримо за звичайні школи і за інклюзивну освіту. Будь-який вчитель має бути готовий стати вчителем в класі у який може прийти дитина з ментальними порушеннями. І вчитель початкової школи, і вчитель старших класів.
Немає різниці. Тому ми хочемо наголосити, що попри складнощі, все ж таки має бути прийняте рішення саме на рівні Міністерства Освіти. Ми — як батьки, це бачимо, як замовники послуги від Держави «якісна інклюзивна освіта», а виконавцями є вчителі, як представники Держави. Тому ми вважаємо, що було б логічно зробити таку платформу, де могли б спілкуватися обидві сторони разом, бачити проблеми зсередини.Започаткований курс у нас не на маленький термін, а він свідомо був обраний на цілий рік для того, щоб самі вчителі та асистенти, отримуючи знання, застосовували зі своїми дітьми на практиці. Ставити питання на практичних заняттях, і таким чином ми зрозуміємо, чи дійсно саме нестача фахових знань, є проблемою для створення якісної інклюзивної освіти, чи існують інші чинники Заняття відбуваються у 2 рази на місяць.
У нас є модулі з інклюзивної освіти та модулі зі спеціальної освіти. І вже наприкінці, коли ми будемо завершувати наш проєкт, буде офлайн зустріч, де вчителі зможуть безпосередньо поділитися своїм досвідом.Для вчителів, які прийшли на курс, це, фактично, самоосвіта і самовдосконалення. Ми бачимо їх зацікавленість, що говорить і підтверджує нашу думку, про нестачу фахових знань, незважаючи що інклюзивна освіта активно набрала обертів ще 7 років тому. Вони за мотивовані. Тому ми вважаємо, що не можна спеціальну освіту лишати тільки в рамках самоосвіти. Бо ми маємо розуміти, що вчителі, теж люди. І в кожного є своя певна мотивація або демотивація навчатися або не навчатися. Саме тому ми наполягаємо, щоб курс "спеціальна освіта" був обов'язковим у Вишах. Адже тоді закладається фундамент майбутнього фахівця. Тоді ще не йде мова про самоосвіту, а є обов’язковою складовою професійності кожного вчителя, його світоогляду.Зв'язок з тим, чи зможуть наші діти отримати між шкільною освітою і професійною не викликє у суспільства «Безумовності». Нерозуміння світу та можливостей, потенціалу людей з ментальними порушеннями у майбутньому саме і є основною проблемою, яка де мотивує і не дає віри в них. 
Майбутнє формується зі школи! Чи зможуть вони влаштуватись у житті, чи будуть постійно сидіти вдома?.. Якщо університети випустять фахівців, які знають, що таке спеціальна освіта, і які знають як сприймають матеріал діти з різними формами інвалідності, наші діти зможуть отримати якісну шкільну освіту. І це ляже в основу їхнього подальшого професійного життя. І це ми вже говоримо про інший етап розвитку інклюзивного суспільства — підтримане працевлаштування, підтримане проживання. На цей курс прийшло 140 заявок, ми відібрали 45, тому що робили акцент на вчителях 1-4 класів і асистентів.Щоб робота у групах була якісною, взяли таку невелику кількість. Це вчителі із 5 областей: Хмельницька, Кіровоградська, Полтавська, Житомирська і Вінницька. Зараз пройшов лише 1 модуль. Але по відгуках ми вже чуємо, що це один із небагатьох курсів, на якому не хочеться спати. І для нас це важливо, бо ми стараємось не давати суху інформацію, а максимально комунікувати одне з одним."Публікація підготовлена в рамках проєкту "“Різні можливості — рівні права. Тренінг для вчителів початкової школи НУШ з інклюзивною складовою”. Проєкт впроваджується за фінансової підтримки Zagoriy Foundation

Форма для питань