Освітня інклюзія в Україні: результати й виклики

Освітня інклюзія в Україні: результати й виклики

Освітня інклюзія в Україні: результати й виклики

Сьогоднішнє засіданні Координаційної ради з питань дотримання прав дитини та сім’ї при Уповноваженому Верховної Ради України з прав людини було присвячено освітній інклюзії в Україні, й відбулося за присутності представників усіх міністерств та ключових благодійних і міжнародних організацій. Окрім результатів впровадження інклюзивної освіти в Україні, учасники зустрічі обговорили головні виклики цього процесу: відсутність інклюзії в невеликих населених пунктах України й відсутність у регіонах чіткої комунікації зі сторони уряду, чому така освітня інклюзія взагалі необхідна. Вони також зазначили, що наразі немає якісних статистичних даних щодо інклюзії дітей з особливими освітніми потребами, як і спеціальних навчальних програм для таких дітей. 

Ми своєю чергою представили бачення батьків дітей із синдромом Дауна на впровадження інклюзивної освіти в Україні. Зокрема, розповіли, що наразі в цьому питанні відбувається два паралельних процеси. З одного боку, адміністрації дошкільних і загально-освітніх закладів стали більш відкритими до дітей з особливими потребами. З іншого боку, існує тотальна нестача спеціалістів (асистентів вчителів, психологів, логопедів), які вміють працювати з дітьми з особливостями розвитку, і батьки вимушені самостійно шукати таких спеціалістів, вибивати для них ставки у навчальних закладах. Більше того: навіть заклади, які декларують свою готовність вчити особливих дітей, на практиці часто не дотримуються вимог, закріплених у законі про освіту.

Ми висловили свою позицію, а саме: необхідність переходу від кількості до якості. Це передбачає цілісне сприйняття життя людей із синдромом Дауна, а саме: закладати фундамент до соціалізації таких людей вже змалечку, а в школах зосереджуватися на здобутті ними практичних навичок, які можна буде використовувати далі в дорослому, в ідеалі, працевлаштованому житті. 

За результатами засідання, було ініційовано створення окремої робочої групи з питання інклюзивної освіти в Україні. А наші результати опитування батьків ми передали в Міністерство освіти та науки України для подальшого опрацювання.

Щиро дякуємо усім батькам, які допомогли нам донести до урядовців головні виклики впровадження інклюзії для людей із синдромом Дауна!