Користь та шкода від мультфільмів

Illustration



Відповідає на питання Юлія Головата, психолог Центру Раннього Розвитку 

Зараз без гаджетів наше життя вже неможливе. І в житті наших дітей гаджети з'являються все раніше і раніше. Але давайте розберемо у чому може бути їх користь і шкода.
Коли ж дітям можна показувати мультфільми? Однозначно хочу сказати, що це не в 10 місяців. Більше того, навіть не в рік і не в два. Тому що картинка на екрані досить швидко змінюються. Звісно це привертає увагу дитини, вона захоплюється тим, що на екрані. Але дитина може не розуміти, що там відбувається.

Батьки часто говорять: “Ми дивимося лише розвиваючі мультфільми”. Питання у тому, що розвиває якийсь конкретний мультфільм і в якому віці він здатен це зробити. Однозначно така зміна яскравих кольорів на екрані приваблює дитину. Але така зміна картинок точно дуже сильно дитину збуджує. Якщо у дитини процеси збудження переважають над процесами гальмування, це означає, що дитина не може самостійно заснути, їй треба досить багато часу, щоб заспокоїтися перед сном. Дитина не може знаходитись у спокійній грі. У такому випадку перегляд мультфільмів збуджує її ще більше.

Однозначно мультфільми шкодять, коли їх переглядати під час їжі. Коли дитина їсть під час перегляду мультфільму, які ризики можуть виникнути? Дитина не здатна розподіляти уваги одночасно на фільм і на їжу. Тобто процес харчування проходить повз увагу дитини. Дитина повністю зосереджена на мультфільмі.

Наше харчування побудоване таким чином, що процес травлення починається тоді, коли ми бачимо їжу, вона нас приваблює, тоді, коли ми беремо участь у приготуванні їжі або сервіруванні столу. І дитина вже починає відчувати апетит. Жування - це уже початок перетравлювання їжі. Тому що під час жування їжа обробляється ферментами слини і подаються сигнали шлунку, що скоро потрібна буде шлункова кислота. А коли дитина жує автоматично, не думаючи, не бачачи і не усвідомлюючи, то цей процес порушується.

Зверну вашу увагу на те, що у віці 1-2 роки основна діяльність дитини - це предметна діяльність із речами. Це означає що дитина бере якийсь предмет, починає вивчати його властивості. Дитина може стукати по ньому або ним по чому-небудь. Дитина може кидати його. Тобто дитина вивчає властивості навколишніх предметів використовуючи їх у діяльності. Мультфільми дитину позбавляють цієї можливості. Тому що те, що відбуваються на екрані, дитина не може з цим ніяким чином взаємодіяти. 

Більше того, часто якщо дитина із синдромом Дауна не має досвіду практичної взаємодії з якимось предметом, явищем або істотою, то на екрані вона не здатна впізнати цей предмет.

Виникають питання “А яким же чином мультфільм може розвивати дитину?” або “Чи дитина розуміє, що говориться у мультфільмі?” Якщо в житті у дитини знижена здатність розуміти наше мовлення, виконувати якісь прості інструкції, то як вона може розуміти те, що говориться з екрану телевізора?

Важливим моментом є те, що дітям із трисомією часто властива певна інертність, певна пасивність, і фізична також. Дивлячись мультфільми діти точно не розвиваються фізично.

Вони точно не розвивають самостійність та ініціативність, тому що, дивлячись мультфільм, не потрібно нічого робити, не потрібно рухатися, не потрібно взаємодіяти, не потрібно проявляти якусь активність. Бажано будувати свою взаємодію із дитиною так, щоб у дитини була можливість проявляти ініціативу, а у вас - її підтримувати. Коли ж ви самі пропонуєте дитині взаємодію, бажано дочекатися, коли дитина відреагує, погодиться чи, навпаки, не схоче робити те, що ви пропонуєте.

Якщо ж говорити про користь мультфільмів, то вона полягає у тому, що у мами з’являється трохи вільного часу. Це особливо актуально, коли мова йде про дітей раннього віку. Але необхідно контролювати час перегляду. Бо рідко коли діти можуть сказати: “Мені досить”. Офтальмологи вважають, що безпечний час для дитини, в залежності від віку, до 15 хвилин на день. Тим більше, що у діток із трисомією часто бувають проблеми із зором. Тож варто пам’ятати і про цей нюанс також.

Форма для питань