Поради логопеда. Розвиток мовлення у дітей із синдромом Дауна 

Illustration



Відповідає Ольга Лісненко, логопед-дефектолог.

Сьогодні поговоримо про те, як розвивати мовлення у дітей із трисомією по 21 парі хромосом. Спочатку дамо визначення, що таке мовлення. Мовлення - це одна із найвищих психічних функцій людини, складна аналітико-синтетична діяльність кори головного мозку. Реалізація символічних знаків мови - звуків, яка склалася у ході історико-культурного розвитку з метою передачі інформації. 
Які ж особливості мовленнєвого розвитку у дітей з трисомією по 21 парі хромосом?
Перше. Зниження слуху від 65 до 80 %. Різні джерела називають різні відсотки, тому в цій презентації наводжу дані обох джерел. Це може бути пов'язано з тим, що у діток з трисомією по 21 парі хромосом часто бувають респіраторні захворювання та отити, що нерідко призводять до погіршення слуху. 
Друге - це зниження тонусу м'язів, обличчя та ротової порожнини. Це пов'язано з гіпотонусом м'язів. Зниження тонусу м'язів - це і є гіпотонус. Це один із симптомів трисомієї по 21 парі хромосом. 
Третє. Труднощі в координації органів артикуляції - це також пов'язано з гіпотонусом.





Четверте. Анатомічна будова органів артикуляції у дітей з трисомією по 21 парі хромосом. Може бути готичне піднебіння, тобто вузьке і надто високе, через це звуки можуть бути назальні. Також нижня щелепа може виступати вперед, а це сприяє неправильному прикусу, що є причиною неправильної вимови звуків. Може бути занадто великий язик, який не поміщається в маленькому ротику.
П'яте. Ротове дихання. Ніс у діток з трисомією по 21 парі хромосом зазвичай маленький, а перенісся приплюснуте та широке. Тому у дітей із синдромом Дауна ротове дихання. 
Шосте. Дизартрія. Це порушення вимовної сторони мовлення, яке виникає внаслідок органічного ураження центральної нервової системи. А це тяжкий розлад усієї мовленнєвої діяльності. При дизартрії порушується не тільки звуковимова майже усіх груп звуків, але і просодична сторона мовлення - це голос, інтонація, темп ритм. 
Сьоме. Апраксія. Це синдром порушення довільних рухів та дій з предметами, що виникає при локальних порушеннях вторинних та третинних полів, рухового аналізатора та не супроводжуються елементарними руховими розладами (паралічі, парези, тремор).
Восьме. Системні порушення мовлення. Системні порушення мовлення - це форма мовленнєвої патології, яка найчастіше зустрічається серед дітей дошкільного та молодшого шкільного віку, як структури основного дефекту. Ну, наприклад, розумова відсталість, затримка психічного розвитку, дитячий церебральний параліч, може бути порушення слуху.Хотілося б розповісти про сильні сторони дітей самі по 21 парі хромосом та труднощі, які можуть у них виникати.Сильними сторонами дітей із трисомією є візуальне сприймання. Високий рівень навичок соціальної взаємодії, високий рівень мотивації до спілкування та здатність до наслідування. А труднощі, які можуть виникати у дітей із трисомією - це слухове сприймання, складнощі з узагальненням і переносом та закріпленням отриманих знань та навичок.
Чому ж потрібно вчити дитину з трисомією по 21 парі хромосом?
Перше - це вітатися з оточуючими. Для того, щоб навчити дитину вітатися з оточуючими, потрібно, щоб дорослий показав приклад, тобто дорослий вітається першим. При цьому він показує жест і каже, привіт, дитина дивиться на дорослого і робить так само. 
Друге - висловлювати згоду та відмову. Вчити дитину казати “Так” та “Ні”. 
Третє - привертати увагу дорослого. Вчити дитину не кричати, якщо їй щось потрібно, а підійти і можливо, відвести до того місця, де дитині щось треба. 
Четверте - просити бажаний предмет. Навчити дитину вказівного жесту та жесту “дай-дай”. 
П'яте - коментувати дії за допомогою жесту або слова. Вчить із дитиною жести. Тому що жести - це місток від немовленнєвого періоду до мовленнєвого і чудовий допоміжний засіб комунікації. 
Шосте - називати предмети у відповідь на запитання. Спочатку дитина показує жестом, а потім з'являються звуконаслідування і, звичайно ж, слова. 
Сьоме - робити вибір бажаного предмету.
Восьме - повідомляти про свої емоції.
Дев'яте - розуміти послідовність дій. Це дуже важливий момент, так як він пов'язаний з переносом гри в реальне життя. 
Поговоримо про дотримання простих прийомів та технік.
Перше - це мотивація. Взагалі мотивація - це ключ до успішного оволодіння навичок комунікації. Друге - будь ласка, уникайте слів “скажи”, “повтори” дітки, коли говорять ці слова, нібито зачаровані. Діти не хочуть нічого казати. Третє - заохочуйте дитину використовувати жести у спілкуванні. Це буде підвищувати комунікацію і ваше спілкування буде досить цікавим. Четверте - використовуйте багаторазове повторення протягом тривалого часу. Тобто, якщо ви хочете навчити дитину показувати жест “котик”, посадіть котика десь на видному місці і кожен раз, коли ви будете проходити біля цього котика, ви на нього показує і кажете “котик”. Коли ви говорите з дитиною, говоріть повільно, короткими фразами, зрозумілими. Тому що коли ми говоримо швидко дитина просто не встигає зрозуміти, що ви від неї хочете. Шосте - використовуйте піктограми. 

Форма для питань