Відповідає Ольга Лісненко, логопед-дефектолог.
Перш ніж розпочати вчити дитину глобальному читанню, дитина повинна пройти декілька підетапів до глобального читання.
Перший підетап. Дитина пізнає іграшку. Запитуємо у дитини: “Хто це?” Дитина може показати нам жестом. І ми розуміємо, що дитина знає, що це, наприклад, котик. Або ж, наприклад, ми запитуємо: “Хто це?”. І дитинка нам показує собаку.
Другий підетап. Вибір іграшки, яку назвав дорослий. Перед дитиною ми ставимо дві іграшки і запитуємо: “Де котик?”. Дитина обирає котика або дивиться на нього, або ж показує вказівним жестом. Це другий етап. Якщо дитина не показує правильну відповідь, потрібно дитину цьому навчити. Спочатку ми запитуємо: “Де котик?” і виставляємо котика вперед, а собачку назад. І дитина бере котика. Якщо дитина тягнеться до собачки, ми прибираємо її ще далі, а котика, навпаки, показуємо ближче, щоб дитина зрозуміла правильну відповідь. Через деякий час ми виставляємо перед дитиною дві іграшки і запитуємо: “Де котик?”, але вже ми не виставляємо його вперед. Дивимося, як дитина зреагує, чи впізнає вона де котик, чи ні? Якщо ви бачите, що дитина гарно впізнає і котика, і собачку, і ведмедика, і їжачка, і ще багато іграшок, які у вас є, переходимо до наступного кроку. Тепер правильну відповідь ми відставляємо назад, а невірну вперед. І кажемо: “Де котик?”. Якщо дитина впевнено тягнеться до котика, ми вважаємо, що другий підетап дитина пройшла.
На третьому підетапі ми використовуємо фото та предмет. Фото повинно бути саме того предмету, який ми будемо ставити. Перед дитиною кладемо дві картки, наприклад, собака так котик. Показуємо дитині собаку і кажемо: “Подивись, де такий самий?” І дитина, якщо вона вже на цьому етапі, ставить іграшку вірно. Якщо ж ні, ми тоді акцентуємо увагу на картинці і на іграшці. Фото цієї іграшки показуємо, говоримо що це однакові і відпрацьовуємо цей підетап.
Четвертий підетап. Це накладання однакових фото на фото. Викладаємо перед дитиною дві картки, наприклад, собака і котик, і показуємо фото собаки. І кажемо: “Де такий самий? Поклади”. Якщо дитина пройшла цей етап, вона буде накладати правильно. Якщо ж ні акцентуйте увагу на однакових картинках, покажіть у чому схожість.
П’ятий підетап. Дитина кладе картку на картку, але зображення на ній інше.Наприклад, два різні котики. Якщо дитина розуміє, що зображений котик, вона буде класти на котика. Саме після ось цього під етапу ми можемо вже дитину навчати глобальному читанню.
У глобального читання є три етапи:Перший етап. Накладання картки на картку. Перед дитиною кладемо дві картки: фото дитини з її ім’ям і фото мами з написом “мама”. І показуємо дитині другу картку з її фото.просимо покласти на таку саму. Потім показуємо фото мами і запитуємо: “Хто це?”. Дитина може нам сказати, що це мама. Просимо покласти на таку саму фотографію. я. Тут найголовніше, щоб дитина накладала картку на картку. Другий етап. На другому етапі ми вже підбираємо слова. Цей етап називається “Слово до слова”. Беремо картку з написом “мама”. Кладемо перед дитиною. Потім беремо дві картки: “мама” і “ім’я дитини” і кладемо їх. Акцентуємо увагу дитини на слові “мама”. Просимо показати однакові слова. Якщо дитина показує нам на неправильній варіант, ми правильний варіант відкладаємо і починаємо порівнювати слово з неправильним варіантом. Ми порівняємо всі букви. І дитина бачить, що вони різні. Потім беремо правильний варіант і порівнюємо його.
Третій етап. Це накладання на картинку слова, яке зображене на картинці. Ви показуєте дитині фото мами. Далі потрібно дитині знайти слово “мама” із запропонованих варіантів. Якщо дитина дає вам неправильну відповідь, ви берете ту картку, де написано слово і починаєте перевіряти. Тобто ви переходите знову на другий етап. Тобто потрібно допрацювати другий етап. Коли дитина вже слів п'ять читає, ви можете попросити дитину знайти слово “мама” серед цих п’яти слів. Це останній етап. Глобальне читання дуже важливо. Особливо для діток з трисомією по 21 парі хромосомі. Чому? Тому що завдяки глобальному читанню дитина може прочитати в магазині “молоко”, “масло”, “продукти харчування”, і це спрощує життя дитини. Книжки, на жаль, за допомогою глобального читання дитина читати не зможе. Для цього потрібно вже вчити дитину поскладовому та побуквенному читанню, але на початкових етапах глобальне читання стає дуже у пригоді для діток з трисомією.Дітки починають відчувати себе успішними, тому що вони можуть прочитати те чи інше слово. І тому наступні етапи читання, поскладове та побуквенне, вже можуть проходити значно легше.
Форма для питань