Відповідає Наталія Вавілова, корекційний педагог Центру Раннього Розвитку.
Сьогодні я розповім, як у діяльності гри формувати у дітей предметне мислення. Це перший вид мислення, який формується у дітей із синдромом Дауна. Цими завданнями можна займатись від, в середньому, 1,8-2 до 3 років. Коли ви навчите за допомогою цих ігор дитину мислити, тоді вже можна давати дитині вивчати ознаки, такі як фігури, величини і колір.
Залежно від того, коли дитина готова, їй дають спеціальні рамки-вкладиші. Мама очікує, що дитина буде зіставляти рамку і вкладиш.
За допомогою таких рамок дитина вчиться бачити результат своєї діяльності. Це є першим сигналом, що дитина розуміє результат своєї діяльності, аналізує на своєму рівні і оцінює що в неї вийшло, а що ні. І тут дуже важливо дати дитині якраз можливість думати.
Не поспішайте накупляти цих рамок-вкладишів багато, тому що дітки із синдромом мають дуже хорошу зорову пам'ять. Вони швидко вивчають і залучають рамки-вкладиші. Дитині достатньо місяць щодня погратися, і вона вже перестає їх розуміти і аналізувати, а просто складає.
Ще одна гра - вставляти циліндрики в спеціальну дощечку. Так дитина вже розвиває зорово-моторну координацію і, разом з цим, вона тренує розуміння результату, розуміння завершеності. Тобто дитина розуміє, що вона щось почала і щось завершила.
Далі можна вчити дитину складати пірамідку. Якщо ви бачите, що дитині ще важко, можете, наприклад, подавати кільця, потім подаємо менше і менше. На цьому ж етапі можна починати знайомити з кольорами. У цій грі дитина тренує увагу, сприйняття і послідовність.
Таке завдання таке завдання є досить складним для дітей дворічного віку. Тому їм потрібно достатньо часу, щоб цього навчитися. Це може бути і півроку, і рік. Тільки тоді ми вже почнемо звертати увагу на величину. Але це буде тільки після того, коли дитина навчилась підбирати.
Ще одна гра - це складати стаканчики один в один.
Ця гра по підбору також потребує часу та зусиль.
Ще один варіант - це матрьошка, коли суть та сама, що із стаканчиками, але тут ще складніше, тому що вони мають підходити або не підходити.
Ще один такий варіант гри - це сортери. Суть сортерів така ж, як і в попередніх варіантах.
Надзвичайно важливо тренувати це вміння підбирати/збирати, щоб дитина могла розуміти, що у неї щось не виходить, значить про це можна повідомити якось вам. Це і є мислення, і це є початок для мовлення.
Сортування - це завжди мислення, тому що дитина аналізує так, вона зорово співставляє.
Така просте завдання, як прибирання - теж із розряду сортування. І воно теж вчить дитину мислити. Тому можна тренуватися у виконанні побутових справ. Наприклад, можна залучати дитину до розкладанняя одягу після прання. Я рекомендую вивчати поняття однаковості на побутових предметах, на всьому, що дитину оточує. Це навіть можуть бути меблі, предмети побуту, все, що завгодно.
Предметне мислення - це такий вид мислення, коли дитина через взаємодію з предметами, з речами вчиться мислити. Надзвичайно важливо, щоб у дітей цей вид мислення почав працювати.
Більше про сортери і варіанти ігор з ними дивіться у відео.
Форма для питань