Ресурсний клас як альтернатива державній системі: історія ГО “Вікен”

25.06.2025

Illustration

Мирослава Слюсаренко — Комунікаційний менеджер, копірайтер та Член Правління ВБО “Даун Синдром”. Керівник проєкту “Батьківський клуб”, який створений з метою підтримки батьків, які виховують дітей із синдромом Дауна та іншими інтелектуальними порушеннями. Мама Любомира, хлопця із синдромом Дауна, пластунка. Засновниця та головна адміністраторка батьківської спільноти “Сила сонця” — онлайн-групи підтримки для родин, які виховують дітей із синдромом Дауна. 

Illustration

Інтерв'ю з Наталею Друзенко керівницею ГО “Вікен” організації, яка перемогла у конкурсі “Срібна монетка 2024 та отримала другу премію. Проєкт «Ресурсний клас соціальної адаптації як альтернатива державній системі освіти для дітей із синдромом Дауна».

Illustration

Ідея створення організації “Вікен”, а разом з нею і простору де б діти із синдромом Дауна були щасливі все своє життя, виникла після того, як у державній системі освіти для наших дітей знайшлася тільки домашня форма навчання, або сімейна форма навчання. У першу чергу такий простір має поєднати освітню, соціальну та реабілітаційну складову. На нашу думку, не можна розділяти ці сфери, вони мають доповнювати одна одну - саме тоді дитина з інвалідністю зможе гармонійно розвиватися та інтегруватися у суспільство.

Illustration

Ідея створення проєкту "Ресурсний клас соціальної адаптації, як альтернатива державній системі освіти" виникла після багатьох прохань батьків, що виховують дітей з інтелектуальною інвалідністю поділитися досвідом та розказати, як саме процес навчання організовано у нашому центрі. Наш підхід до навчання відрізняється комплексним підходом. У нашому просторі навчання відбувається повний день з 8.30 до 17.30 та об'єднує виховну, реабілітаційну та реабілітаційну складову + роботу над соціалізацією та здобуттям майбутньої професії для всіх учасників простору.
Для кожної дитини у проєкті заплановано 2 діагностувальні місяці. За цей час визначаються сильні та слабкі сторони дитини та розробляється індивідуальний план навчання, який коригується кожні наступні 2 місяці та навіть частіше, якщо у дитини виникають складнощі пов'язані зі здоров'ям тощо. На жаль наявні на цей момент навчальні програми не підходять більшості дітей з інтелектуальними порушеннями, тому ми самі розробляємо власні програми та індивідуальні завдання для кожного учасника нашого ресурсного класу. Ми йдемо за дитиною, а не за програмою і це напевно найбільша різниця між нашим проєктом та державними школами. Все навчання у нашому просторі зводиться до практичної складової, тобто вчимо все те, що зможе знадобитися у повсякденному житті. На нашу думку, навчання не має бути заради навчання. Вивчення рівнянь, складних формул та графіків ще не допомогло жодній дитині з інтелектуальною інвалідністю сходити в магазин та купити необхідні продукти.

Illustration

Ресурсний клас - це комплексний підхід. Соціальна адаптація повністю вписана у навчальні програми. Кожного дня у дітей у розкладі є соціально-побутове орієнтування, соціалізація та реабілітація. Наш підхід розрахований долати більшість проблем, які мають діти з синдромом Дауна.


Кожна дитина, яка попадає до нашого простору спочатку стикається зі складнощами адаптації до великого навантаження. Ми постійно змушуємо дітей думати та приймати рішення відповідно до різних ситуацій + ми маємо чітку систему правил простору, якої дотримуються всі в нашому центрі і діти, і вчителі, і керівництво. До цього складно звикнути, особливо, якщо дитина потрапила до нашого центру із приватної або державної школи, де розповсюджена думка, що дитина з інтелектуальними порушеннями не зможе читати або охайно писати, або бути самостійною у певних моментах. "Головне, що був\ла щасливим" - фраза з якою часто стикаються батьки у школах. Наша відповідь - це так, дитина має бути щасливою, але ніщо при цьому не заважає їй вміти писати, рахувати та читати.
Напевно найбільш помітні зміни у дітей в нашому просторі - це бути соціально-приємним у суспільстві. Наші діти радикально відрізняються поведінкою, спілкуванням, дотриманням соціальних норм та від однолітків з таким самим діагнозом, які навчаються в державних школах. Повага один до одного, повага до вчителів та батьків - це перше та непорушне правило нашого центру. Яскраво це можна побачити під час екскурсій у рамках навчання. Маємо багато позитивних відгуків від екскурсоводів та глядачів музеїв, театрів, зоопарків, тобто людей які багато бачать шкільних екскурсій. Ми вже повністю витратили грантову підтримку. Станом на зараз проєкт знаходиться на стадії підготовки звітності. Більшу частину коштів ми витратили на підготовку онлайн та офлайн практикумів для батьків, фахівців та керівників організацій, які безпосередньо працюють з дітьми з інтелектуальними порушеннями. Ми щиро вважаємо, що таких центрів, як наш, має бути багато та сподіваємося, що наш досвід буде застосований на практиці в інших громадах на благо дітей з інвалідністю.

Нашу модель можна легко застосувати у будь-якій громаді. У межах проведення проєкту ми вже мали 2 особисті зустрічі з представниками Фастівської та Луцької громади де детально пояснювали юридичні та фінансові моменти створення подібного простору. З 1 вересня 2025 року, подібні центри приймуть на навчання дітей з синдромом Дауна та РАС у свої ресурсні класи. Ми щиро радіємо цим новинам.

Найбільше гальмує зміни у системі застарілі навчальні програми. У нас багато запитів на публікацію підручників по наших дидактичним матеріалам, але випуск таких підручників не принесе користі, бо для застосування у державних школах ці підручники мають бути рекомендовані МОН. Для отримання рекомендації ці підручники мають відповідати навчальним програмам і ОСЬ ТУТ найбільша проблема ПРОГРАМИ ЗАСТАРІЛІ. Їх давно потрібно змінювати та переглядати рівні складності. КОЖНА ДИТИНА МАЄ ПРАВО НА НАВЧАННЯ, але всі вчителі мають працювати по "радянським" стандартам, де дитина з помірними когнітивними порушеннями не здатна до навчання.

Для нас перемога у конкурсі "Срібна монетка" - це маркер правильного шляху та потрібності того, що ми робимо. Не можливо врятувати цілий світ, але врятувати декілька родин цілком можливо. Наш проєкт не про навчання, наш проєкт про ціле життя людини з інтелектуальною інвалідністю. Тільки спокійна у майбутньому своєї дитини родина здатна змінювати цей світ на краще. Фінансова сторона також має не останнє значення. Утримання нашого простору обходить у 135000 гривень на місяць і ці кошти ми кожного разу маємо десь знайти. Звісно це важко робити, тому ми так цінуємо підтримку.

Ресурсний клас — це реальний, насичений життям простір для кожної дитини з синдромом Дауна. Це шанс на радісне наповнене подіями, друзями та спілкуванням життя, це прийняття та впевненість, це кропітка робота над собою та віру в успіх кожного. Якщо у кожній громаді з'явиться хоча б один такий клас — це принесе неймовірну користь для всіх, особливо для родин, які виховують дітей з синдромом Дауна. На нашу думку, держава має поміняти стандарти надання соціальних послуг у бік комплексного підходу.

Читайте також

Цікаві та корисні статі підібрані спеціально для вас

Illustration

«Наш Андрій — наша сила»: як віра, громада і прийняття допомагають родині з Кіровоградщини будувати майбутнє

Illustration

Долаючи стереотипи: історія Тараса



Illustration

Від лікарського вироку до чемпіонства України: історія Тетяни й Антона


Станьте частиною змін